Mes turime 221 svečius online
Apsilankymai:
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterŠiandien:2638
mod_vvisit_counterŠią savaitę:16637
mod_vvisit_counterŠį mėnesį:63963
mod_vvisit_counterPaeitą mėn.:116150

Viešųjų pirkimų tarnyba konstatavo, kad Švenčionių savivaldybė turi nutraukti 6,4 mln. eurų sutartį su UAB „Transporto centras“. Sutarčiai nutraukti skirta 10 darbo dienų

2019 m. kovo 23 d., šeštadienis Nr.22 (1842)

Oficialiai nustatyta ir patvirtinta, kad Švenčionių rajone keleiviai vežami viešųjų pirkimų sąlygų neatitinkančiais autobusais. Gauti autobusų gamintojų (gamyklų) patvirtinimai, kad rajono keleivius vežantys „Transporto centro“ autobusai yra žemiausių Euro 1 ir Euro 2 standartų. O kaip gi viešojo pirkimo sąlygos ir mero Rimanto Klipčiaus pažadai, kad keleivius veš ekologiški, patogūs neteršiantys aplinkos Euro IV standartą atitinkantys autobusai? Aiškėja, kad meras galėjo meluoti, jau tada žinodamas, kad to nebus.

Tikrovė gerokai niūresnė. Dar nepradėjus vykdyti sutarties su naujuoju vežėju, esminės jos sąlygos jau buvo pakeistos! Įstatymas tokių esminių pakeitimų daryti neleidžia. Pakeisdama sutartį, savivaldybė pažeidė skaidrumo principą,dėl kurio taip kovoja siekiančios pažaboti korupciją institucijos. Viešųjų pirkimų tarnyba nurodo: „Išnagrinėjus reikalavimus transporto priemonėms ir palyginus juos su tiekėjo pateiktu sąrašu, nustatyta, kad tiekėjas sutarties vykdymui neturėjo reikiamos talpos transporto priemonių“. Vėliau paaiškėjo, kad ir turimi autobusai neatitinka taršos standartų. Pala, o kaip jis tada laimėjo konkursą? Be to, dalis maršrutų buvo aptarnaujama didesnėmis kainomis. Iš kur tokia meilė naujam vežėjui - nuo pirmų dienų savivaldybė leido dosniau pasipinigauti keleivių sąskaita? O gal kažkas iš to gavo naudos? Sutarties nutraukimas su „Transporto centru“ gali pasirodyti tik ledkalnio viršūnėlė...

Ne tik sutarties sąlygos šiurkščiai pažeistos, bet dar gali paaiškėti ir dokumentų klastojimo faktų, jau nekalbant apie lipdukus ant autobusų su Euro IV, kurie apgaudinėjo rajono gyventojus, nes seni didelės taršos autobusai nuo lipdukų „neatjaunėjo“.

Galimas klastojimas lenda kaip yla iš maišo. Lietuvos transporto saugos administracija, užfiksavusi masę pažeidimų vos pradėjus „Transporto centrui“ teikti paslaugas mūsų rajone, oficialiai kreipėsi į šios firmos naudojamų „Setra“ ir „Mercedes-Benz“ autobusų atstovus Lietuvoje bei Latvijoje ir išsiaiškino, jog 2000-aisiais pagaminti autobusai iš gamyklos išriedėjo tik su Euro 1 ar Euro 2 standartų reikalavimus atitinkančiais varikliais, o perdaryti juos taip, kad būtų pasiekti Euro 4 ar Euro 5 standartų reikalavimai, praktiškai neįmanoma. Apie kokius ir kur atliktus variklių patobulinimus ir tai patvirtinančias pažymas skelbė naujasis vežėjas ir rajono savivaldybės vadovai, matyt, išsiaiškins teisėsauga, o šių „pažymų“ kūrėjai ir vartotojai atsakys už dokumentų klastojimą pagal įstatymą.

Iki 2018-ųjų rugpjūčio pabaigos savivaldybė buvo pasirašiusi sutartį su įmone „Svirka“, o nuo spalio paslaugas 5 metus turėjo teikti konkursą laimėjęs „Transporto centras“. Pastarasis neskelbiamų derybų būdu laimėjo atranką ir rugsėjui, tačiau laiku negavus visų autobusų, sutartis su įmone buvo pratęsta iki spalio pabaigos. VPT konstatavo, kad vienu metu ta pati įmonė taikė skirtingus įkainius, be to, keleivius vežti ji pradėjo tik dalyje maršrutų, o tai nebuvo numatyta trumpalaikėje sutartyje, tad taip pat yra įstatymo pažeidimas.

Tirdama džiunglėmis tapusį keleivių vežimo konkursą, Viešųjų pirkimų tarnyba susidūrė su visišku savivaldybės nesugebėjimu vykdyti pirkimą tvarkingai ir skaidriai. Nustatyta, kad Perkančioji organizacija (Švenčionių savivaldybė) 2018 m. vykdė net 7 viešuosius pirkimus, galima sakyti, pritaikytus geidžiamam vežėjui, su kuriuo dabar VPT liepia atsisveikinti per 10 darbo dienų nuo sprendimo priėmimo (iki kovo 28 d.).

Tarnyba atkreipė dėmesį į tai, kad Perkančioji organizacija, siekdama racionaliai naudoti viešiesiems pirkimams skirtas lėšas, turi atsakingai planuoti ir tinkamai pasiruošti viešojo pirkimo procedūrų vykdymui. Tarnybos nuomone, tokia praktika, kuomet siekiant užtikrinti nepertraukiamą paslaugų teikimą atliekami neskelbiami pirkimai, yra ydinga.

Šią istoriją paviešinęs interneto portalas www.ebus.ltatkreipė visų Lietuvos vežėjų dėmesį, kad rinkoje atsiranda naujų „žaidėjų“, kurie neturi jokių įsipareigojimų visuomenei, negina viešojo intereso, gali rinkoje dirbti bet kaip, o laimi jie neskaidrius konkursus.

Irena PAULIUKEVIČIENĖ