Mes turime 285 svečius online
Apsilankymai:
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterŠiandien:2634
mod_vvisit_counterŠią savaitę:12821
mod_vvisit_counterŠį mėnesį:88851
mod_vvisit_counterPaeitą mėn.:120250

Išmaniųjų įrenginių poveikis vaiko psichikai

2019 m. balandžio 10 d., tečiadienis Nr.27 (1847)

2018 m. lapkričio – 2019 m. vasario mėn. Švenčionių rajono ugdymo įstaigose atlikta anoniminė apklausa parodė – beveik penktadalis vaikų yra priklausomi nuo išmaniųjų įrenginių.

 

Atlikta anoniminė apklausa

Ilgą laiką buvusį labai populiarų kompiuterį pastaruoju metu vis dažniau nukonkuruoja kitas įrenginys – išmanusis telefonas, kuriuo naudojasi beveik visi mokyklinio amžiaus vaikai. Šie įrenginiai jau nėra prabangos dalykai. Kiekviena šeima stengiasi nupirkti savo atžalai išmanųjį įrenginį: kompiuterį ar telefoną. Mokinai su šiais įrenginiais praleidžia labai daug laiko. Didžioji dalis vaikų bei jaunuolių net neįsivaizduoja, kaip galima apsieti be šios galimybės. Ar toks laisvalaikio organizavimas nepakenks vaiko sveikatai? Kiek pavojingas elektromagnetinis spinduliavimas, kokį poveikį vaiko psichikai daro kompiuteriniai žaidimai, ar jis neįgis priklausomybės?

2018 m. lapkričio – 2019 m. vasario mėn. Švenčionių rajono ugdymo įstaigose buvo vykdoma anoniminė apklausa „Vaikas ir išmanieji įrenginiai“. Tyrime dalyvavo 445 Švenčionių, Švenčionėlių ir Pabradės darželių, Švenčionių pradinės mokyklos, Švenčionių ir Švenčionėlių progimnazijų, Švenčionių Zigmo Žemaičio, Švenčionėlių Mindaugo ir Pabradės Ryto gimnazijų mokinių tėvai ir 582 ugdymo įstaigų vyresnių nei penktųjų klasių mokiniai. Respondentai pildė virtualų klausimyną apie išmaniųjų technologijų prietaisų (kompiuterio, telefono) naudojimo įpročius laisvalaikiu ir mokymosi tikslais. Apklausos tikslas – suprasti išmaniųjų įrenginių svarbą vaiko/mokinio gyvenime bei įvertinti jų sukeliamą poveikį vaiko sveikatai, savijautai.

 

Tyrimo rezultatai

Tyrimu nustatyta, kad 92,7 % apklaustų vaikų turi nuosavą išmanųjį įrenginį (IĮ); 25,2 % vaikų IĮ yra vaiko miegamojoje erdvėje; 23,8 % vaikų jaučiasi nusivylę, irzlūs ir labai nusiminę, kai negali naudotis IĮ; 65,7 % vaikų atvirai prisipažino, kad dažnai lieka tinkle ilgiau nei planavo; 17 % vaikų teko meluoti tėvams vien dėl to, kad užsibuvo prie išmaniųjų įrenginių ir neatliko pavestų darbų.

Išaiškėjo, kad ne tik patys vaikai pastebi nenumaldomą norą būti su IĮ, bet ir tėvai mato savo vaiko nuolatinį norą praleisti kuo daugiau laiko su IĮ, vaikų jau nebedomina kita veikla ar laisvalaikio leidimas. Tyrimu nustatyta, kad vidutiniškai 41,2 % vaikų su IĮ praleidžia nuo 1 iki 2 val. per dieną; 20,9 % mokinių – nuo 2 iki 4 val. ir 15,4 % vaikų su IT prietaisais praleidžia 4 val. ir daugiau. Berniukai teikia prioritetą kompiuteriniams žaidimams, o mergaitės – virtualiems pokalbiams.

Paaiškėjo, kad 19,5 % vaikų yra priklausomi nuo IĮ. Pagrindiniai priklausomybės nuo IĮ požymiai:

·        tik prabudęs vaikas iš karto įsijungia IĮ;

·        valgo, geria tik prie IĮ;

·        yra bent vieną naktį praleidęs prie IĮ;

·        dėl IT prietaiso vaikas yra praleidęs pamokas;

·        grįžęs namo iš karto įsijungia IĮ;

·        gali pamiršti, kad reikia pavalgyti (pusryčiauti, pietauti ir pan.);

·       siaurėja mėgstamos veiklos ratas (pvz.: konstravimas, skaitymas, piešimas ir t. t.), kol galiausiai jos visai nelieka;

·       būdamas su IĮ jaučiasi puikiai, gali išgyventi net euforiją, o išjungęs jį dažniausiai būna sudirgęs, nervingas, jaučia tuštumą, jį gali erzinti bet kokia veikla;

·        turi mažiau draugų;

·       daugėja konfliktų su artimaisiais dėl praleidžiamo laiko prie IĮ, vaikas pradeda išsisukinėti, meluoti.

 

Tyrimu nustatyti reikšmingi ryšiai:

•         Su amžiumi vaikai mažiau žaidžia kompiuterinius žaidimus, bet daugiau laiko praleidžia pokalbiams internete;

•         Su amžiumi didėja priklausomybė nuo išmaniųjų įrenginių;

•         Kuo daugiau laiko praleidžiama internete, tuo labiau didėja priklausomybė nuo IĮ;

•           Kuo mažesnis fizinis aktyvumas, tuo daugiau emocinių, elgesio simptomų, santykių su bendraamžiais sunkumų.

•         Kuo daugiau vaikai valgo ir geria tik prie IĮ, tuo daugiau turi elgesio problemų.

•         Jei vaikas grįžęs iš mokyklos tuojau pat sėda prie IĮ, tuo daugiau atsiranda elgesio problemų.

•         Jei vaikas nustoja domėtis anksčiau patikusia veikla, o sėdi tik prie IĮ, tuo daugiau atsiranda emocinių simptomų.

•           Jei vaikas pamiršta pavalgyti, o iš karto įsijungia IĮ, tuo labiau daugėja elgesio problemų.

 

Fizinio aktyvumo būtinybė

Mokiniams, sėdintiems mokykloje 8 val., svarbus fizinis aktyvumas po mokyklos. Pasaulinės sveikatos organizacijos (PSO) duomenimis 30 min. kasdieninio fizinio aktyvumo neužtenka. Iš pradžių vaikus pradeda varginti tik raumenų įtampa, kurią nurašome nuovargiui. Vėliau aplink perkrautą segmentą raumenys dar labiau įsitempia, taip jį apsaugodami nuo didesnių perkrovų, o tuo metu ten formuojasi ataugos. Todėl būtina siekti taisyklingos laikysenos, kad kiekvienas raumenų ir kaulų sistemos segmentas būtų optimaliai apkrautas ir taip būtų garantuota visų raumenų pusiausvyra.

Ilgai sėdint atsiranda pavojai mūsų organizmui: pradeda skaudėti nugarą ir kaklą; sutrinka kraujotaka; gresia nutukimas; dirbant be pertraukų, ima trikti smegenų funkcija, atsiranda nervų sistemos sutrikimai.

PSO perspėja, kad nuo fizinio PASYVUMO miršta daugiau žmonių nei nuo rūkymo. Apskaičiuota, kad sėdimą veiklą atliekantys žmonės sensta 10 kartų greičiau, nei aktyviai fiziškai judantys žmonės. Tyrimais patvirtinta, kad žmonės, kurių veikla yra pasyvi, gyvenimo vidurkis yra gerokai mažesnis, didesnė ankstyvos mirties rizika.

 

Jautri vaiko psichika

Pastaruoju metu sparčiai daugėja psichikos ligų. PSO prognozuoja, kad jau po keleto metų depresija užims antrą vietą labiausiai paplitusių ligų tarpe. Dabartiniame amžiuje mūsų visų, o ypač vaiko psichika kasdien patiria vis didesnius krūvius. Kasdien vaikus užplūsta didžiuliai informacijos srautai ne tik mokykloje, bet ir asmeninėje erdvėje. Vaikai nepaleidžia iš rankų išmaniojo telefono, socialinių tinklų žinutės pypsi beveik visą parą. Informacine prasme vaikai gyvena kaip fronte, kur nuolat kažkas vyksta, sproginėja, nuolat jaučiamas stresas. Naudojimasis IĮ sukelia priklausomybę tokią pat, kaip psichoaktyviosios medžiagos.

 

Kiek žaisti išmaniaisiais įrenginiais yra saugu?

Nustatyti trys esminiai kriterijai: vaiko amžius, žaidimo turinys ir žaidimo trukmė. Virtualūs žaidimai naudingi tuomet, kai mokyklinio amžiaus vaikas žaidžia 1 val. per dieną, t. y. 5-6 val. per savaitę. Jei žaidžiama ilgiau, pastebimi priešingi rezultatai.

Jokiu būdu NEGALIMA duoti išmanaus telefono 1,5 – 2 metų vaikui. Jo smegenys dar nepasiruošusios priimti tiek daug informacijos: spalvų, garsų, detalių, vaizdų. 3 – 4 metų vaikui telefonas gali būti tik kaip žaislas, kai jis yra išjungtas. Ikimokyklinukas gali naudotis telefonu ne daugiau kaip pusvalandį per dieną. Vyresniems vaikams svarbu griežtai neleisti naudotis telefonu dvi valandas prieš miegą. Jei naudojimąsi kompiuteriu dar matome ir galime jį laiku išjungti, naudojimąsi išmaniuoju telefonu labai sunku kontroliuoti.

 

Mieli tėveliai,

•         Normuokite prie IĮ praleidžiamą laiką;

•         Stebėkite, kad kas pusvalandį vaikas padarytų 15 minučių pertrauką.

•         Nepirkite ir neleiskite atsisiųsti agresyvaus turinio žaidimų.

•         Ribokite vaikų buvimo prie ekranų laiką iki vienos valandos per dieną, ypač laisvadieniais.

•         Užtikrinkite zonas be IĮ vaiko poilsio ir ugdymo aplinkoje.

•         Kontroliuokite stebimą turinį ekrane.

•         IĮ neturėtų būti naudojami, kai vaiką reikia nuraminti ar užimti.

•         Valgymo metu nenaudokite jokių IĮ.

•         Nenaudokite įjungto TV kaip fono vaiko aplinkoje.

•         Įveskite aiškias ir nuoseklias su IĮ naudojimu susijusias taisykles bei jų laikykitės patys, mokykite to paties ir vaikus.

•         Suteikite kuo daugiau galimybių vaikams žaisti laisvą žaidimą, užsiimti sportine, kūrybine veikla, įsitraukite į prasmingas socialines sąveikas.

 

Koks geriausias poilsis vaiko psichikai?

Geriausiai galima pailsėti, kai pakeičiama veikla. Jei grįžę iš mokyklos vaikai įsijungia „Feisbuką“ ir galvoja, kad ilsisi, deja, realybė yra kitokia – stresą sukelia net ir teigiama informacija, pozityvūs dirgikliai. Vaiko smegenys ir vėl apkraunamos, nes perskaitęs tekstą jis dar turi pagalvoti, apdoroti gautą informaciją.

Jei norime iš tikrųjų pailsėti, reikia ne tik mechaniškai pakeisti veiklą. Svarbu, kad veikla būtų maloni. Jei pasirinkta veikla neteiks malonumo, kūnas nepailsės, nes galvoje suksis tos pačios įkyrios mintys. Kartais reikia išbandyti ne vieną veiklą, kol atrasite sau tinkamą.

Virginija GUOGIENĖ

Švenčionių rajono švietimo pagalbos tarnybos psichologė

 
Reklaminis skydelis