Mes turime 303 svečius online
Apsilankymai:
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterŠiandien:1028
mod_vvisit_counterŠią savaitę:19364
mod_vvisit_counterŠį mėnesį:1028

Žiema – vairuotojų išbandymo metas

2015 m. sausio 7 d., trečiadienis Nr.1 (1437)

Nors ši žiema jau beveik įpusėjo, bet siurprizų, manau, dar sulauksime įvairių. Bus, ko gero, dar ir sniego, ir slidžių kelių, neišvengsime ir lijundrų. Visa tai gerokai apsunkina vairuotojų gyvenimo sąlygas. Nepagalvokite, kad kalbėsiu apie gyvenimą namuose ar butuose, nes kalba šį kartą bus apie važiavimą žiemos keliais ir gatvėmis. Kalbant apie tai nereikia pamiršti ir to fakto, kad krašto ir rajoniniai keliai dabar faktiškai nebarstomi, o tai, žinoma, papildomas rūpestis vairuotojams. Ypač atsargūs žiemą turėtų būti pradedantys, mažą patirtį turintys vairuotojai. Ir čia net patirtis, įgyta sukant saulutes, nepadės. Tiesiog pravartu žinoti specialistų patarimus, kaip saugiai važinėti žiemos sąlygomis.

Kadangi automobiliai yra su galiniais ar su priekiniais varomais ratais, pabandysiu atskirtai apžvelgti vienai ir kitai grupei skirtas rekomendacijas. Gali kilti logiškas klausimas, o kur visais keturiais ratais varomi automobiliai? Tiesiog tie automobiliai ne tik lengviau įveikia sniego kliūtis, bet yra ir gerokai stabilesni slidžiame kelyje. Tad apie juos šį kartą nekalbėsime, o pradėsime nuo dabar rečiau sutinkamų – galiniais ratais varomų – automobilių.

 

Galiniai varantys ir šoninis slydimas

Pradėsime nuo šoninio slydimo, kurio kartais nepavyksta išvengti net ir pasirinkus tinkamą važiavimo greitį, nes staigiai stabdant ar staigiai spustelėjus akseleratorių ar staigaus greitėjimo metu šoninio slydimo tikimybė gerokai padidėja, tad visada reikia būti pasirengus tokiems netikėtumams ir vengti staigių stabdymų ar spurtų slidžiame kelyje. Darykite viską ramiai, apgalvoję ir sėkmingai pasieksite kelionės tikslą. Tiesa, jei tiesioje kelio atkarpoje pavojų tyko mažiau, tai posūkių įveikimas slidžiame kelyje jau reikalauja ir įgudimo. Čia pagrindinė taisyklė, kurią vertėtų įsiminti visam gyvenimui – viršytas greitis yra labai dažna avarijų priežastys ir klaida, kurios ant slidžios kelio dangos, o juo labiau slidžiame posūkyje, ištaisyti neįmanoma. Ko gero, vertėtų ir liaudies patarles „Skubėk lėtai“ arba „Tyliau važiuosi, toliau nuvažiuosi“ prisiminti. Vairuojant automobilį su galiniais varomais ratais slidžiame kelyje dažnai būna tokia situacija, kai automobilio galas pradeda lenkti automobilio priekį. Pati elementariausia prevencija – išprovokuoti šoninį slydimą patiems, jei to nepavyko, reikia staigiai sukti vairą į slydimo pusę ir po to staigiai atgal bei atleisti greičio pedalą. Atliekant šį manevrą svarbu viską daryti greitai, nes jei pavėluosi ar uždelsi, pasekmės bus dar liūdnesnės. Važiavimą žiemos keliu palengvina ir automatinė pavarų dėžė. Tik ir čia reikia važiuoti neviršijant saugaus greičio, nes staigus perjungimas į žemesnę pavarą gali baigtis pavarų dėžės gedimu ar varančių ratų užblokavimu.

Apžvelgiau kelias dažniausiai pasitaikančias situacijas, kai važiuojama automobiliu su galiniais varomais ratais, o dabar apie važiavimo žiemą ypatumus su priekiniais varomais ratais.

 

Priekiniai varomieji ratai – pavojingų situacijų yra ir čia

Nors įsitikinime, kad priekiniais ratais varomi automobiliai stabilesni kelyje ir lengviau įveikia posūkius, tiesos yra, nes priekiniais ratais varomi automobiliai stabilesni. Viską galima paaiškinti labai paprastai – priekiniai ratai traukia, galiniai rieda iš paskos, be to, variklis spaudžia savo svorį į priekinius varomuosius ratus ir tie geriau sukimba su kelio danga, bet ką daryti, kai slidžiame kelyje automobilis tampa nevaldomas? Gali daryti ką nori, o jis slysta tiesiai ir tiek. Kaip išeiti iš tokios situacijos? Atminkime, jei priekiniai ratai slysta, juos reikia grąžinti į tiesų kelią, o tą padaryti gali tik užpakalinės ašies slydimas. Tą padaryti galima keliais būdais. Jei važiuojate lėtai, užteks trumpam užblokuoti užpakalinius ratus. Tą padarysite tvarkingai stabdydami, t.y. lengvai paspaudę stabdžio pedalą arba švelniai truktelėdami stovėjimo stabdį. Tik jokiu būdu neatleiskite akseleratoriaus, net spustelėti jį galite. Kitas būdas – suktelėti vairą į kelio pusę, t.y. į tą pusę, kur automobilis turi važiuoti (su galiniais varomai ratai buvo atvirkščiai – reikėjo sukti į slydimo pusę). Šią tiesą reikėtų atsiminti. Kai važiuojate dideliu greičiu kartais užtenka staigiai atleisti akseleratorių ir tai išprovokuos užpakalinės ašies slydimą, o to taikant į posūkį ir reikia trumpai akimirkai. Trumpam atleistas akseleratorius perstatys automobilį kelyje ir tada liks spustelėjus akseleratorių sėkmingai įveikti posūkį.

Tai tik keletas pastebėjimų apie važiavimo slidžiame kelyje ypatumus ir tykančius pavojus. Ypač atsargiai turi elgtis pradedantys vairuotojai, kuriems patarčiau neskubėti, važiuoti lėčiau, stengtis pajausti automobilį, kaip jis reaguoja į vieną ar kitą jūsų veiksmą, sprendimą. Svarbiausia aksioma, matyt, yra viena – pasirinkti saugų greitį, o tai padės išvengti nelaimių ir stresinių situacijų.

Henrikas VOITECHOVIČIUS

Vairavimo mokyklos savininkas