Mes turime 366 svečius online
Apsilankymai:
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterŠiandien:5999
mod_vvisit_counterŠią savaitę:10170
mod_vvisit_counterŠį mėnesį:5999

Kūryba išskleidžia sparnus

2016 m. liepos 30 d., šeštadienis, Nr.55 (1588)

Beveik dvi savaites Pabradės socialinės globos namuose vykęs VšĮ „Dailininkių sąjungos galerija“ socialinis projektas „Keramikos menas – žmogaus gerovei“ trečiadienį baigėsi parodos atidarymu. Projekto tikslas – didinti profesionalios kultūros prieinamumą socialinės atskirties grupėse, ugdyti visuomenės pakantumą ir atvirumą socialiai pažeidžiamų grupių atžvilgiu, kurti inovatyvius socialinių santykių ir bendradarbiavimo modelius tarp menininkų ir asmenų, kuriems nustatytas specialusis nuolatinės slaugos ar priežiūros poreikis. Toks projektas Lietuvoje vykdomas pirmą kartą. Sutrikusio intelekto asmenų įtraukimas į profesionalią kultūrą šalyje iki šiol yra nepakankamas. Yra vilčių, kad projektas gali būti tęsiamas. Projekto kuratorius Gvidas Raudonius parodos atidaryme prisipažino, kad liūdna atsisveikinti su naujaisiais draugais – tokios gražios ir kupinos gerų emocijų buvo projekto dienos, ir užsiminė, kad galbūt dar laukia nauji susitikimai.

Žinomi Lietuvos keramikos kūrėjai Gvidas Raudonius ir Rimantas Inokaitis globos namuose įgyvendino bendrą kūrybinę programą kartu su globos namų gyventojais – mokė juos, kūrė drauge. Globotiniai buvo įtraukiami į visus keraminės kūrybos procesus: visi drauge ruošė molį ir dažus, kūrė darbelius, juos glazūravo. Kūrybinėse dirbtuvėse buvo panaudojama plačiai pasaulyje žinoma raku degimo technologija, leidžianti nulipdytus kūrinius čia pat išdegti specialioje lauko krosnyje. Globotiniai patys net parengė lauko krosnį dirbiniams degti ir degė juos, vėliau rengė parodą.  Pasak dailininkų, dirbti su jais buvo įdomu ir lengva, nes pusė grupės jau turėjo patirties Daugiau kaip metus globos namuose vyksta keramikos užsiėmimai, kuriuos veda Irena Liapina. Išgirdus, kaip jos darbą ir globotinių parengimą įvertino profesionalūs dailininkai, susidarė įspūdis, kad ir ji keramikė, nors iš tikrųjų – socialinė darbuotoja. Globos namų keramikai turi netgi degimo krosnį, tik elektrinę, bet sako, kad atvežtoji buvo geresnė. Užsiėmimų metu globos namų gyventojai su vadove prigamina įvairių suvenyrų ir kt. keramikos gaminių ir sėkmingai jais prekiauja šventinėse mugėse.

18 projekto dalyvių – globos namų gyventojų. Darbų parodą apžiūrėjo darbuotojai ir gyventojai, o vėliau ji iškeliavo į Vilnių, kur dalis darbų bus eksponuojama rugsėjo mėnesį vyksiančioje keramikos parodoje.

Projekto kūrybinių dirbtuvių metu sukurti darbeliai ne tik įdomūs ir dailūs. Pasak keramikos profesionalo Gvido Raudoniaus, jie ir techniškai atlikti pakankamai gerai – degimo krosnyje tik keli sutrūko. Visą keramiko darbą pratestuoja būtent krosnis. Projekto metu padaryti gaminiai buvo išdegti tikroje degimo krosnyje, atvežtoje į globos namus specialiai šiam projektui.

„Yra dalykų, kurie matuojami ne vien materialinėmis vertybėmis, - kalbėjo Gvidas Raudonius. - Matėme dalyvių entuziazmą, jų kantrybę. Tiesiog skleidėsi svajonių sparnai...“

Projektą stebėjusios psichologės Violeta Mickevič ir Regina Lavrinovič šią veiklą įvertino teigiamai. Pasak jų, darbas su moliu suteikė projekto dalyviams daug laisvės individualumui pasireikšti. Lipdyba nuramina, lavina vaizduotę, padeda sutelkti dėmesį. Be to, masažuojami pirštų galiukai, o tai teigiamai veikia smegenų ir kitas organizmo funkcijas.

Glaudus sąlytis su keramikos menu praturtina globotinių ir darbuotojų kasdienybę, suteikia prasmingą užimtumą, teigiamų emocijų ir pagerins socialinio gyvenimo kokybę, palankiai veikia emocijas. Projekto metu gerokai padidėjo nuolatinių šio užsiėmimo lankytojų įgūdžiai.

Projekto kuratorius Gvidas Raudonius dėkojo Pabradės socialinės globos namų direktoriui Vytautui Vigeliui už šiltą priėmimą, apgyvendinimą ir rūpestį projekto vadovais ir dalyviais.

 

P.S. Raku degimo technologija leidžia nulipdytus kūrinius čia pat išdegti specialioje lauko krosnyje. Pasiekus 980 laipsnių karštį, dar žaižaruojantys kaitra, glazūromis padengti molinukai metami į specialią degiomis medžiagomis užpildytą talpą. Uždengus indą, jie toliau smilksta, sudarydami taip vadinamą redukcinę aplinką. Netekę deguonies glazūrų, komponentai savo sudėtyje smarkiai transformuojasi ir pakeičia spalvas, o glazūromis nepadengtas molis pajuoduoja.

Irena PAULIUKEVIČIENĖ