Mes turime 124 svečius online
Apsilankymai:
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterŠiandien:1941
mod_vvisit_counterŠią savaitę:26986
mod_vvisit_counterŠį mėnesį:1941
mod_vvisit_counterPaeitą mėn.:150279

Sutartinės apie bites suskambėjo kitaip – su tikrais gamtos garsais

2017 m. liepos 26 d., trečiadienis Nr.52 (1681)

Neseniai nepriklausoma baltiškos muzikos leidykla „Dangus“ išleido garsaus sutartinių ansamblio „Trys keturiose“ kompaktinę plokštelę „Bitela“. Tai jau ne pirmas šių dviejų kūrybinių kolektyvų bendradarbiavimo vaisius. 2012 m. išleistas teminis šio kolektyvo albumas „Kas tar taka“.

Bene vieno iš garsiausių Lietuvoje sutartinių ansamblio „Trys keturiose“ vadovė, žymi etnologė Daiva Vyčinienė šiek tiek pažįstama ir mūsų laikraščio skaitytojams. Švenčionėlių kultūros centre sutartinių ansamblio „Lakiūtė“ vadovės kvietimu ji vedė seminarą ir praktinius užsiėmimus visiems, kas domisi ar nori bent kiek daugiau sužinoti apie lietuvių sutartines, kurios yra įtrauktos į UNESCO nematerialaus paveldo sąrašą. Aišku, siauresniam specialistų ir kultūrininkų ratui sutartinių atlikimas, tematika, pateikimas žinomi geriau, tačiau ir atsitiktinis klausytojas, išgirdęs darniai atliekamas sutartines patiria nenusakomą gerų jausmų antplūdį.

„Trys keturiose“ albume „Bitela“ klausytojai išgirs unikalaus lietuviško paveldo polifonines giesmes, skirtas bitėms. Pasak viename iš kompaktinės plokštelės pristatymų dalyvavusi Švenčionėlių kultūros centro ansamblio „Lakiūtė“ kartu su kolektyvu vadovė M.Petkevičienė sakė, kad unikalu tai, jog sutartinės įrašytos gamtos aplinkoje, naudojant specialią garso įrangą.

Kompaktinėje plokštelėje „Bitela“ surinktos 24 sutartinės, siejančios slėpiningą bičių ir žmonių pasaulius. Pridėtame buklete lietuvių ir anglų kalbomis išsamiau supažindinama su bičių sutartinių ypatybėmis. Čia be kita ko rašoma: „Bitės žmonėms nuo seno tarnavusios idealios tvarkos, sugyvenimo, darbštumo, atsidavimo šeimai, bendruomenei pavyzdžiu. Tiek kasdienėje kalboje, tiek tautosakoje bitelės nuolatos gretinamos su žmonėmis: jos valgo, šoka, ratuoja, audžia, siuva, mezga, išrašo (margina) raštus. Sakoma, jog Dievas padaręs šventais vabzdžiais už tai , kad šios Dievą medumi penėjusios. Senovės lietuviai nepaprastai gerbė bites, laikė jas šventais gyviais (Dievas davė bites, velnias –bitininką), ne veltui sakoma, kad bitės ne dvesia ar gaišta, bet miršta – kaip žmonės. Tautosakoje bitė visada vadinama mažybiniais vardais: bitutė, bitelė, bitukė, bičiukė, bičiutė. Bitėms ir šiandien rodoma ypatinga pagarba: prie avilio einama tik švariai apsirengus, nesuprakaitavus, ramiai nusiteikus, su geromis mintimis. Manoma, kad bitės jaučia žmones – gerus žmones myli, jiems negelia“.

Bitininkystė iki šiol laikoma išskirtine, kiek paslaptinga veikla, kuriai reikia vidinės ramybės, atidumo, geros širdies, ypatingo sutarimo. Pasak Daivos Vyčinienės, sudėtingos polifoninės giesmės – sutartinės – visoje lietuvių muzikinio folkloro apsuptyje bene geriausiai įprasmina simbolinį virsmą iš gamtos į kultūrą: „Bitelė sutartinėse ir dainose dažniausiai vaizduojama dirbanti korius, jos atliekama geometrinė veikla lyginama su aukščiausios kokybės audimu. Perkeltine prasme tai siejama su mąstymu ir kalba – minties audimu, minties gijomis. Tai kryptinga žmogaus minčių sampyna, kitaip tariant – ypatinga mąstymo, kaip aukščiausios organizuotos protinės veiklos, raiška.“

Sutartines su bičių gyvenimu sieja ir tai, jog tai itin darnios kolektyvinės veiklos pasiekimas – viena bitė medaus neprineša, taip ir viena giedotoja sutartinės atlikti negali.

Kompaktinė plokštelė „Bitela“ buvo įrašyta Senovinės bitininkystės muziejų Stripeikiuose, Ignalinos rajone. Sutartinės klausytojams šįkart pateikiamos visiškai kitaip nei iki šiol – darnoje su gamtos garsais: bičių dūzgesiu, paukščių čiulbesiu, upelio čiurlenimu, siūlant atidžiau įsiklausyti ir išgirsti. Ši aplinka leidžia pajusti sutartinių pirmapradį grynumą, jų prigimtinį sąlytį su gamta, ir perteikti tą pojūtį klausytojui. Šio sumanymo bendraautorius – garso menininkas „Trys keturiose“ bičiulis Andrius Rugys. Kompaktinės plokštelės dizainas ir spalvų gama taip pat pasirinkta santūri, žemės atspalvių, pabrėžianti temos ir kūrinių atlikimo subtilumą bei natūralumą.

Klausant natūralioje gamtos aplinkoje įrašytų sutartinių kartais klausytoją pagauna ir tolyn „nuveda“ būtent tie gamtiniai garsai, žmonių dainavimas lyg ir nutolsta, paskui ir vėl grąžina į pačią sutartinę, tačiau tas nenusakomas kažkokio atsipalaidavimo, ramybės ir relaksacijos pojūtis neapleidžia visą laiką.

Būtų gera sulaukti kompaktinės plokštelės pristatymo ir mūsų rajone bei pasinerti į bitelių gyvenimo ir sutartnių giedojimo slėpinius.

Irena POŽĖLIENĖ