Mes turime 189 svečius online
Apsilankymai:
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterŠiandien:2959
mod_vvisit_counterŠią savaitę:8230
mod_vvisit_counterŠį mėnesį:126160

Įvairios edukacinės erdvės ir programos – užsienio kalbos mokytojo pagalbininkės

2018 m. liepos 4 d., trečiadienis Nr.49 (1773)

Mokykla – tarsi antrieji namai

Mokykla yra ne tik darbo vieta – tai tarsi antrieji namai. Kad mokymo ir mokymosi procesas vyktų sėkmingai, mokykloje visi turi jausti komfortą. Tam didžiulę įtaką turi mokyklos aplinka. Ugdymo įstaigoje turėtų būti sukurtas toks mikroklimatas, kad visi – mokiniai, mokytojai, administracijos darbuotojai ir kiti – galėtų čia jaustis saugūs, sveiki ir pilnaverčiai žmonės. Kokia bus mokyklinė aplinka, tokie, tikėtina, gali būti ugdymo rezultatai.

Klasės aplinka ir jos įtaka mokymuisi taip pat labai didelė. Klasėje moksleivis praleidžia apie pusę aktyvaus savo dienos laiko, tad ši aplinka jam taip pat turi būti jauki, patogi dirbti ir skatinanti kūrybiškumą bei padedanti greičiau įsisavinti bei įtvirtinti pamokos metu gaunamas žinias bei įgūdžius, kurie yra laikomi reikalingais ir tinkamais jiems siekiant sėkmės pasaulinėje visuomenėje. Kadangi klasė yra tokia svarbi vieta, būtina suprasti, kaip pritaikyti aplinką, siekiant gauti maksimalų efektyvumą. Kuriant klasės aplinką, labai svarbu atsižvelgti į mokinių, kurie ateina iš daugybės skirtingų šeimų, poreikius. Labai svarbus pirmasis įspūdis: kai mokiniai pirmą kartą įeina į klasę, jie nusprendžia, į kokią aplinką jie pateko, ir pritaikant įvairius mokymosi metodus, jie žinos, kad tai yra klasė, kurioje mokytojas su jais atlieka praktinius eksperimentus.

 

Metodinė diena Sirvėtos regioniniame parke

Teorinėmis žiniomis ir praktiniais jų įgyvendinimo būdais mokytojai dalinasi metodiniuose susirinkimuose. Tokia Švenčionėlių progimnazijos pedagogų metodinė diena „Edukacinių erdvių ir programų panaudojimo galimybės ugdyme“ prieš kurį laiką vyko Sirvėtos regioniniame parke. Ji buvo iš dviejų dalių: paskaita ir ekskursija mokytojams netradicinėje aplinkoje ir šio straipsnio autorės pasidalinimas su kolegomis savo darbo patirtimi, taikant įvairius metodus ir kuriant edukacinę aplinką.

Į Sirvėtos regioninio parko direkciją atvykusius mokytojus šios įstaigos vyr. kraštotvarkininkas Marius Semaška pirmiausia supažindino su lankytojų centre esančia vidaus ekspozicija. Čia galima įsigyti informacinių leidinių apie regioninį parką, gauti informacijos apie pažintinius takus, turistinius maršrutus, poilsio galimybes, užsisakyti ekskursijų vadovo paslaugas. Ekspozicijos tema – mitologija, o pagrindinis akcentas – gyvybės medis, simbolizuojantis amžiną gyvenimo tėkmę. Ekspozicija atspindi baltų pasaulėžiūrą į gamtą ir jos vertybes, supažindina su svarbiausiomis regioninio parko gamtos ir kultūros paveldo vertybėmis, kraštovaizdžio ir biologine įvairove, tradicijomis. Čia įrengtuose informaciniuose terminaluose galima rasti svarbios informacijos ne tik apie mitologiją, senąjį požiūrį į aplinką, pasaulio struktūrą, bet ir apie regioniniame parke aptinkamus retus augalus bei gyvūnus, apie saugomą teritoriją, lankytinus gamtos ir kultūros paveldo objektus, pažintinius takus bei maršrutus bei įdomius faktus apie šias vietoves.

Po to visi keliavome pasivaikščioti mitologiniu pėsčiųjų taku. Jame yra 17 akmeninių skulptūrų, kuriose žinomi Lietuvos skulptoriai įkūnijo senąsias baltų dievybes bei mitines būtybes. Tako, kuris prasideda prie Sirvėtos regioninio parko lankytojų centro, ilgis 1,3 km. Jis nuvingiuoja į Šventos mišką ir yra tarsi vidaus ekspozicijos tęsinys lauke.

 

Edukacinės aplinkos svarba

Mokytojai šios ekskursijos metu ir patys akivaizdžiai įsitikino, kokia svarbi edukacinė aplinka, kai pasitelkiant informacinių technologijų prietaisus, meno kūrinius, interaktyvius eksponatus gido pasakojimai ir gaunamas didžiulis kiekis žinių įsimena daug geriau.

Po turiningos ir smagios ekskursijos Sirvėtos regioninio parko konferencijų salėje skaičiau kolegoms paskaitą apie edukacinę aplinką mano vedamose anglų kalbos pamokose.

Edukãcija [lot. educatio], auklėjimas, lavinimas, švietimas. Edukacinė aplinka – tai dinamiška mokymo ir mokymosi erdvė, sukurta ir veikiama edukatoriaus bei sąlygota edukacinio tikslo, jį atitinkančio turinio bei jo įsisavinimą paremiančių metodų. O remiantis Rasos Glinskienės ir Dianos Lipinskienė teiginiais, edukacinė aplinka – tai sąlygos (didaktinės, psichologinės, kompetencinės, materialiosios, organizacinės, sociokultūrinės), kurios kiekvienam mokiniui suteikia mokymosi galios ir turi įtakos jo pasiekimams.

 

Praktiniai mokymo metodai

Kad mokiniai geriau ir greičiau išmoktų anglų kalbos žodžius, lengviau įsimintų jų reikšmes bei vartojimo ypatumus, savo pamokose taikau keletą labai svarbių edukologijos specialistų pagrįstų mokymosi metodų.

Pavyzdžiui, ryto ratas. Kiekvieną kartą pradėdami pamoką su vaikais sustojame į ratą ir dainuojame. Dėl šio metodo vaikų kalbos padargai lengvai persiorientuoja į anglų kalbą ir susidaro palankios sąlygos tolesnei pamokos eigai. Sustojus ratu labai tinka ir mokytis dialogą, nes vaikai atsipalaiduoja, mato pašnekovą ir laisviau kalba. Beje, dialogams labai tinka ir ant rankų užmaunamos lėlės, kai vaikai žaisdami bendrauja tarpusavyje – kitaip tariant, viena lėlė kalbasi su kita, tada jie daug drąsiau kalba angliškai, tuo pačiu ir mokosi nejusdami įtampos.

 

Svarbu vaizdinė medžiaga

Per netrumpą savo darbinę karjerą įsitikinau, kad klasėje turėtų būti daug vaizdinės medžiagos. Ją pati ir kartu su mokiniais kuriu ir aktyviai naudoju. Tai – plakatai, kortelės, piešiniai su angliškais žodžiais, kad prireikus vaikai lengvai juos pastebėtų ir rastų reikiamą žodį, tuo pačiu matydami, skaitydami ir tardami lengviau jį įsimintų.

Kadangi pagal programą vaikams reikia atlikti klausymo užduotis, tai pamokų metu naudoju CD, vaizdo grotuvus, „YouTube“ bei „learnenglishkids.britishcouncil.org“ svetaines. Pastarąją ypač rekomenduočiau visiems tėveliams, kurie nori paskatinti savo vaikus mokytis anglų kalbos, nes ten yra edukacinių žaidimų, dainelių, piešinėlių, kurie padės vaikams geriau išmokti užsienio kalbą.

Pradinukams reikėtų turėti anglų-lietuvių ir lietuvių-anglų kalbų žodynėlį, pratybas, kurias labai aktyviai naudojame pamokų metu. Labai gerai, kad turiu savo klasėje bibliotekėlę, kurioje vaikai pertraukų metu gali pasiimti angliškų knygelių paskaityti.

Savo pamokose nuolat naudoju ir žemėlapius. Juose vaikams galima vizualiai parodyti, koks atstumas yra nuo Lietuvos iki Anglijos ar kitų angliškai kalbančių šalių. Dar klasėje būtinas laikrodis. Mano klasėje yra kelis laikrodžiai su angliškais laiko žodžiais, kurie puikiai pasitarnauja išmokti angliškai pasakyti laiką, nes, pavyzdžiui, lietuvių kalboje nėra ketvirčių (quarter) laikui apibrėžti, kurie yra anglų kalboje, todėl pastebėjau, kad esant laikrodžiui, vaikams lengviau išmokti visus su laiko apibrėžimu susijusius angliškus žodžius.

 

Svarbu suvokti ir šalies gyvenimo ypatumus

Mokantis užsienio kalbos, vaikams kartais sunku suvokti ir tos šalies gyvenimo ypatumus. Pavyzdžiui, angliška popiečio arbatėlė. Šią ceremoniją neretai sutiksi aprašytą pasakojimuose apie Anglijos senovę ar aristokratų gyvenimą. Tai nėra tiesiog paprastas arbatos gėrimas, jam skirtas tam tikras laikas, tam tikra arbata, užkandžiai ir pan. Lietuvoje tokių tradicijų nėra, tad plačiau sužinojus apie jas, lengviau išmokti ir su tuo susijusius žodžius bei suvokti skaitomą ar girdimą tekstą. Visiems šiems dalykams suvokti padeda ir knygučių „mini book” su vaikais kūrimas, spalvinimas. Knygutes išsikarpome arba iš pratybų, arba iš internete esančių ruošinių.

Taip pat per mano vedamas anglų kalbos pamokas visada švenčiame Airijoje populiarią Šv. Patriko dieną. Pasipuošiame žaliai, naudojame kitą šios šventės atributiką. Taip pat su vaikais pasikalbame apie šios šventės kilmę, tradicijas ir išmokstame naujų žodžių.

 

Integruotos pamokos

Dar vienas svarbus metodas – integruotos pamokos. Jas organizuoju įvairias: su gamtos pažinimu, su muzika, sportu, kultūra ar sveika gyvensena. Neseniai labai sėkmingai pavyko anglų kalbos pamoka, integruota su mankšta ir sveiku gyvenimo būdu, kada su mokiniais pasimankštinome parkelyje (komandos buvo sakomos angliškai) ir ėjome nusipirkti daržovių bei vaisių į „Maxima“ prekybos centrą (vaikams buvo išdalintos kortelės su angliškais jų pavadinimais). Buvo smagi, bet tuo pačiu ir daug žinių suteikusi bei padėjusi įtvirtinti angliškus žodžius išvyka.

Esu įsitikinusi, kad aplinka auklėja žmogų: graži aplinka nuteikia elgtis gražiai, o bjauri – bjauriai. Taip pat ir edukacinė aplinka – sąlygoja ir mokymosi pasiekimus, ir elgesio ypatumus.

Vita VOLSKIENĖ

Švenčionėlių progimnazijos ankstyvojo anglų kalbos mokymo pedagogė

 

 
Reklaminis skydelis