Mes turime 242 svečius online
Apsilankymai:
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterŠiandien:5457
mod_vvisit_counterŠią savaitę:30587
mod_vvisit_counterŠį mėnesį:77913
mod_vvisit_counterPaeitą mėn.:116150

Pasimaudymai vokiečių kalbos vonioje

2012 m. rugpjūčio 1 d.,trečiadienis Nr.58 (1201)

Švenčionėlių Mindaugo gimnazija aktyviai dalyvauja įvairiuose mainų projektuose, kurie atveria daugiau galimybių bendrauti ir tobulintis tiek mokiniams, tiek mokytojams. Šios gimnazijos bendruomenė – ne naujokė ir tarptautiniuose mainuose. Ypač džiugu, kad gilinti žinias ir tobulintis aktyviai siekia pedagogai.

Praėjusiais mokslo metais pradėtas tarptautinis Lietuvos – Austrijos vokiečių kalbos mokytojų mainų programos projektas, atvėrė naujų galimybių mokytojams tobulinti kalbos kompetencijas, susipažinti su Austrijos švietimo sistema ir stebėti konkrečios mokyklos veiklą. Šia tarptautine mainų programa siekiama skatinti ir mokytojų aktyvumą.

 

Reikalingas mokytojui, mokyklai, mokiniams ir vokiečių kalbai

Aktyvumo ir noro sužinoti ką nors nauja nestinga Švenčionėlių Mindaugo gimnazijos vokiečių kalbos mokytojai ekspertei Rimai Razmienei, kuri ir buvo Lietuvoje pirmoji kregždė, susipažinusi su minėto projekto turiniu. Ji kartu su aštuoniais mokytojais iš Suomijos, Slovėnijos, Estijos ir Lietuvos vyko į stažuotę Austrijoje, o po kurio laiko į Švenčionėlių Mindaugo gimnaziją buvo atvykusi stažuotoja iš Austrijos Prof. Mag. Dr. Rosemarie Hochstrasser.

R.Razmienė sakė pasirinkusi šį projektą, nes to reikia ir jai, ir jos mokyklai, ir jos mokiniams, ir vokiečių kalbai Lietuvoje. Be to, ji pabrėžė ir labai svarbų grįžtamąjį ryšį, kai kolegė iš Austrijos taip pat dvi savaites dirbo Švenčionėlių Mindaugo gimnazijoje, dalinosi patirtimi, bendravo su mokiniais, vedė vokiečių kalbos pamokas.

R.Razmienės įsitikinimu, mokytojui labai svarbu išeiti iš savo mokyklos sienų, pamatyti, kaip dirba kiti, pasidalyti patirtimi. Pasak mokytojos ekspertės, užsienio kalbos mokytojui itin vertinga pabūti ir išbandyti kalbinius gebėjimus kitoje aplinkoje, ypač ten, kur tavo dėstoma kalba, yra gimtoji, ir „pasimaudyti kalbos vonioje“.

 

Ne tik mokytoja, bet ir Lietuvos pilietė

Projekto metu Austrijoje R.Razmienė lankėsi daugelyje Vienos mokyklų, susipažino su ugdymo procesu, vedė ir stebėjo pamokas. „Svečioje šalyje buvau ne tik mokytoja, bet ir savo šalies piliete, žmogumi, skleidusiu mažo krašto idėjas ir „atnešusiu“ Lietuvą Austrijos vaikams, kiekvienam mokytojui, - sakė R.Razmienė. – Geografijos pamokoje kalbėjau apie Lietuvos geografiją, istorijos – apie tautos nueitą kelią, demonstravau filmą apie Sausio 13-osios įvykius. Džiugino austrų vaikų ir mokytojų susidomėjimas mūsų istorija bei kalba, pagarba kitai tautai ir noras išmokti kuo daugiau kalbų. Mokiniai stengėsi išmokti keletą žodžių ar praktiškų frazių lietuviškai“.

 

Vertingos idėjos iš Austrijos

Iš stažuotės Austrijoje R.Razmienė parsivežė ir naujų idėjų, kurias tikisi sėkmingai įgyvendinti Švenčionėlių Mindaugo gimnazijoje, nes šios mokyklos mokytojai drąsiai priima iššūkius ir nebijo naujovių. Pirmiausia jai krito į akis, kad Austrijoje mokytojai nelaiko visko, kas buvo sukurta seniau, nebetinkamu dabartiniams laikams, daug kas patobulinama ir pritaikoma šiandienai, svarbiausias kriterijus – kad būtų gerai vaikams. „Mokykloje, kurioje teko viešėti, jau keletą metų vyksta prasmingas projektas „Mokiniai moko mokinius“. Taip vaikai skatinami užsidirbti, ugdomas supratimas, jog nieko veltui neduodama, - vertinga patirtimi dalinosi vokiečių kalbos mokytoja ekspertė. – Mokykloje mokslo metų pradžioje pakabinamas skelbimas, kad mokiniai, turintys gerus vieno ar kito dalyko įvertinimu, siūlo vesti individualias pamokas (dirba kaip korepetitoriai). Gaunantys pamokas mokiniai turi susimokėti. Papildomai „mokytojui“ sumokama ir iš tėvų fondo. Projektas skatina mąstyti, atsiranda motyvacija daugiau išmokti pamokoje. Tačiau svarbiausia, kad vaikai savo protu ir gebėjimu perduoti žinias gali užsidirbti“.

Įdomiai organizuojama ir tėvų diena. Tuo metu vyksta individualūs pokalbiai su klasių auklėtojais, dalykų mokytojais, karjeros planavimo specialistais, gimnazijos administracija. Taip sukuriamas artimas ryšys tarp pedagogų ir tėvų. Kadangi tėvų diena trunka ilgokai, mokyklos vienuoliktokai įkuria kavinę, kurioje pardavinėja sultis, vandenį, kavą, sumuštinius. Taip užsidirbama išleistuvių pokyliui. Tėvai tokią idėją palaiko ir remia.

R.Razmienei vertingas pasirodė ir Austrijos mokyklos pagalbos specialistų darbas, kurie yra konfliktų sprendėjai, į kuriuos su problemomis kreipiasi ir mokiniai, ir mokytojai. Skirtingai nuo Lietuvos mokyklų Austrijoje drąsiai priimama pagalba, o Lietuvoje mokytojai dažnokai nepriima socialinio darbuotojo pagalbos dėl to, kad bijo likti nesuprasti, nuvertinti.

Austrijoje mokytojai turi kelias specialybes, taip naudinga ir efektyvu, gerai pritaikoma integruotose pamokose, be to, taip lengviau susirasti darbą. Mokiniai, R.Razmienės nuomone, Austrijoje drausmingesni, o mokytojais pasitikima, jie mažiau kontroliuojami, mažiau lankomasi jų pamokose.

 

Kvalifikacijos kėlimas – motyvacija mokytojui tobulėti

Lietuvoje, pasak R.Razmienės, labai svarbus dalykas – kvalifikacinių kategorijų suteikimas, skatinantis tobulėti, veikti, dalytis patirtimi, valstybė finansuoja mokytojų kvalifikacijos kėlimą, o mokykla sudaro sąlygas tobulintis. Beje, šį teigiamą reiškinį pastebėjo ir teigiamai įvertino ir viešnia iš Austrijos Prof. Mag. Dr. Rosemarie Hochstrasser, viešėjusi mūsų šalyje ir Švenčionėlių Mindaugo gimnazijos mokiniams vedusi vokiečių kalbos pamokas. Be to, nuo aukštesnės kvalifikacijos didėja ir atlyginimas. Austrijos mokyklose dirba mokytojai arba profesoriai (norint gauti profesoriaus laipsnį, reikia ilgiau mokytis, jie paprastai dėsto gimnazijose), jie kas pora metų gauna vis padidintą atlyginimą, susijusį su darbo stažu, bet tai nepriklauso nuo darbo kokybės. Kartu su ponia Rosemarie net draugiškai pasijuokėme, kad tai tarsi socializmas.

 

Švenčionėliškiams - pagyros

R.Razmienė pasidžiaugė, kad jos mokiniams išpuolė galimybė pasimokyti vokiečių kalbos iš žmogaus, kuriam ši kalba yra gimtoji. Buvo smagu matyti, kad mokiniai taip pat tai įvertino ir puikiai susikalbėjo su laikina mokytoja, kurios atvykimui suorganizuoti R.Razmienė sakė įdėjusi ir daug pastangų, ir nemažai savo asmeninių lėšų.

Kolegė iš Austrijos teigiamai įvertino ir mūsų kabinetų sistemą, kai mokiniai į kiekvieno dalyko pamoką ateina į tam tikrą kabinetą. Taip mokytojas gali geriau pasirengti pamokai, pasinaudoti visa kabinete esančia įranga. O ir stacionarius mokytoju kabinetus galima geriau „apginkluoti“ įvairiomis moderniomis priemonėmis. Austrijoje gi veikia klasių sistema, klasė turi savo kabinetą, į kurį ir ateina vesti pamokų visų dalykų mokytojai.

 

„Naujoji vidurinė mokykla“

Austrijoje pastaruoju metu vyksta švietimo reforma, kuri vadinasi „Naujoji vidurinė mokykla“, jos metu bus stengiamasi sukurti mokyklas, kurias galėtų lankyti visi mokiniai, didėtų reikalavimai mokytojams, nes ilgiau mokytis turėtų ir tie, kurie anksčiau vadinosi tiesiog mokytojais ir dirbo tik mokyklose, kur mokomasi iki 9 klasių. Tačiau p. Rosemerie sakė šiek tiek skeptiškai žiūrinti į reformą, kadangi ji pati dirba gimnazijoje su labiau motyvuotais mokiniais, tad gali jiems duoti daugiau žinių, o jeigu vietoj gimnazijos būtų mokykla, kurią lankys ir labiau motyvuoti, ir mažiau motyvuoti mokiniai, tai gali šiek tiek nukentėti ir mokymo kokybė. Nes šiuo metu kelios tokios „naujosios vidurinės mokyklos“ jau veikia Austrijoje, o jas lankantys mokiniai kartais išsitaria, kad galėtų daugiau pasiekti, jeigu klasėje būtų panašaus lygio mokiniai, o kai kartu mokosi ir silpnesni mokiniai, natūralu, kad jiems skiriama daugiau dėmesio. Tačiau valstybė tuo siekia sudaryti visiems vienodas sąlygas siekti išsilavinimo, kad nebūtų sakoma, jog vienoje mokykloje mokosi kažkuo prastesni mokiniai, o gimnazijoje – geresni.

 

Ypatingas dėmesys profesijoms

Austrijoje labai daug dėmesio skiriama profesiniam mokymui, nemažai mokinių, baigusių privalomas 9 klases, įstoja į profesinę mokyklą, kuri yra labai susijusi su tiesioginiu darbu. Ten mokiniai 10 mėnesių dirba, o 2 mėnesius eina mokytis teorinių dalykų, tokie mokslai trunka 3-3,5 metų. Mokinys labai stipriai paruošiamas savo pasirinktai profesijai. Jeigu mokiniams gerai sekasi mokslai, jie gali laikyti abitūros egzaminus ir studijuoti toliau, bet tuo pačiu jie jau turi profesiją. Tačiau ir įgiję gerą profesinį išsilavinimą, net jei nesiekia tolesnio išsilavinimo, Austrijoje yra labai reikalingi ir būdami geri specialistai labai gerai uždirba. Tačiau ir Austrijoje ima vyrauti tendencija, kad prestižas siekti kuo aukštesnio išsilavinimo, tad kiekviena profesinė mokykla, kviesdama mokinius pasirinkti būtent ją, primena, kad čia galės siekti ir aukštesnio išsilavinimo.

 

Į Austriją – įspūdžiai ir geros idėjos

Kolegę iš Austrijos Lietuvoje globojusi R.Razmienė parodė jai ne tik Švenčionėlių Mindaugo gimnazijos kasdienybę ir šventes, bet ir pavežiojo po Lietuvą plačiau – nuo Rytų iki Vakarų. Profesorė R. Hochstrasser sakė išsivešianti nepakartojamus įspūdžius apie mūsų gamtą, gražią šalį atostogoms, draugiškus žmones, į gerąją pusę besikeičiančią aplinką, visai nebeprimenančią postsovietinės valstybės, ir kelias idėjas iš mūsų gimnazijos: pavyzdžiui, šimtas dienų iki egzaminų, kai kasdien nuo medžio nuskinamas lapelis. Jai patiko, kad klasės turi herbus, kad gimnazijoje mokosi labai daug motyvuotų mokinių, o pamokos čia yra labai aukšto lygio.

Irena POŽĖLIENĖ