Mes turime 415 svečius online
Apsilankymai:
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterŠiandien:1633
mod_vvisit_counterŠią savaitę:21305
mod_vvisit_counterŠį mėnesį:125942
mod_vvisit_counterPaeitą mėn.:107500

Ar įmanoma prikaupti vitamino D vasarą?

2022 m. liepos 16 d.

Turintiems vitamino D trūkumą tinkamiausia taktika yra vartoti papildus

Grįžote po atostogų šiltuose kraštuose ar pagavote saulę Lietuvos pajūryje ir jau galvojate, kad pasigaminote pakankamai vitamino D? Medikai turi jums prastų žinių. Mes, šviesiaodžiai šiauriečiai, turime genetiškai nulemtą mažesnį vitamino D gamybos odoje kiekį ir prastesnį pasisavinimą, todėl dažnai net ir persikrausčius gyventi į saulėtus kraštus vitamino D trūkumas išlieka.

Tyrimai rodo, kad daugeliui lietuvių trūksta vitamino D. „Endemik“ šeimos gydytoja Elena Šukė tikina, kad ši problema būdinga ne tik tautiečiams.

„Daugeliui Šiaurės Europos ir Skandinavijos gyventojų dažniau randamas šio vitamino trūkumas, nei pavyzdžiui, Pietų Europos gyventojams. Būta mokslininkų pamąstymų, kad mažiau saulėtose vietovėse ir vitamino D poreikis yra mažesnis, tačiau tai iki šiol niekaip nepatvirtinta, todėl vitamino D normos yra vienodos visame pasaulyje“, – sako gydytoja.

Nors pajūryje gyvenantys lietuviai turi galimybę dažniau ilsėtis ir džiaugtis saule prie Baltijos,  vitamino D tyrimai skirtumų nuo gyvenančių kitose vietovėse nerodo.

Pasak gydytojos, Lietuva geografiškai labai maža ir mes visi genetiškai labai panašūs. Skiriasi tik, pavyzdžiui, lietuvių ir Pietų Italijos ar Pietų Ispanijos gyventojų vitamino D kiekis.

 

Kūnas ne visada praneša apie vitamino D trūkumą

Vitamino D trūkumas gali sukelti labai daug nespecifinių simptomų arba visai nesukelti požymių, todėl žmogus gali net nežinoti, kad jam šio vitamino trūksta.

Ar reikia vartoti vitamino D papildus, jei žmogus jaučiasi puikiai? Taip, nes vitaminas D dalyvauja daugelyje organizmo funkcijų ir net nejaučiant simptomų jo stoka organizmui gali kenkti.

Dažniausi vitamino D stokos simptomai yra nuovargis, mieguistumas, kaulų ir sąnarių skausmai, raumenų skausmai, maudimai, nuotaikų kaita, prasta nuotaika, dažnai pasikartojančios virusinės infekcijos, taip pat gali prastai gyti žaizdos, stipriai slinkti plaukai. Tačiau vien iš simptomų ir be tyrimų įtarti vitamino D trūkumą yra pakankamai sunku.

 

Atostogos nepadės

Vasarą dauguma lietuvių gaudo saulėtas dienas. Ar įmanoma prikaupti vitamino D vasarą?

„Jei kalbame apie vitamino D trūkumą, tai ne. Iš esmės jo trūkumas žmonių organizmuose jaučiamas visais metų laikais. Šviesios odos šiauriečiai savo odoje lėčiau gamina vitaminą D, o mūsų vasaros, deja, bet irgi nėra labai saulėtos. Tokių oro sąlygų tikrai nepakanka vitamino D kiekiui organizme pakelti. Tam trukdo ir naudojami odos kremai su SPF apsauga, kurie šiek tiek blokuoja vitamino D gamybą. Bet tikrai neskatinu jų atsisakyti, nes ira rizika susirgti odos onkologine liga melanoma. Todėl turintiems vitamino D trūkumą vis dėlto tinkamiausia taktika yra vartoti papildus“, – pataria gydytoja E. Šukė.

Svarbu! Vitamino D yra maiste: kiaušiniuose, pieno produktuose, avižinėje košėje, riebioje žuvyje, pavyzdžiui, silkėje ar lašišoje. Vis dėlto su maistu įsisaviname tik nedidelę vitamino dalį, todėl dažniausiai rekomenduojama vartoti maisto papildus.